Pintér Lilla

Elméleti Nyelvészet Műhely
E-mail cím: pinter.lilla[kukac]nytud.mta.hu
Bemutatkozás:

2012 szeptembere óta vagyok a Nyelvtudományi Doktori Iskola Elméleti Nyelvészeti Műhelyének hallgatója. Korábban az összetett mondatok szintaxisát, valamint az obviáció jelenségét tanulmányoztam, manapság azonban főként gyermeknyelvi kutatásokban veszek részt. A disszertációm témája a magyar azonosító fókusz elsajátításának vizsgálata, emellett aktívan foglalkozom a számnevek értelmezésének életkori sajátosságaival is.

2013 szeptembere óta az MTA Nyelvtudományi Intézetében dolgozom tudományos segédmunkatársként.

Témavezető:
É. Kiss Katalin

Disszertáció:
A kimerítő értelmezés elsajátítása különböző fókusztípusok esetén
Letölthető: [disszertáció] [tézisek magyarul] [tézisek angolul]

Előadások, kéziratok, publikációk:

    Előadások

    2012

  • Nyelvészdoktoranduszok Országos Konferenciája (LingDok) 16.
    (Szeged, 2012. november 29–30.)
    Az előadás címe: Hogyan értik a magyar gyerekek a számneves kifejezéseket?
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás

    2013

  • Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe (ConSOLE) 21.
    (Potsdam, 2013. január 9–11.)
    Az előadás címe: How do Hungarian preschoolers interpret number words?
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás
  • Central European Conference in Linguistics for Graduate Students (CECIL’S) 3.
    (Piliscsaba, 2013. augusztus 22–23.)
    Poszter: Suspended obviation and spelled out PRO are two sides of the same coin
  • International Conference on the Structure of Hungarian (ICSH) 11.
    (Piliscsaba, 2013. augusztus 29–31.)
    Előadás címe: Do Hungarian preschoolers always understand number words exactly?
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás
  • International Conference on the Structure of Hungarian (ICSH) 11.
    (Piliscsaba, 2013. augusztus 29–31.)
    Poszter: Suspended obviation and spelled out PRO are two sides of the same coin
  • Workshop on the Acquisition of Quantification
    (University of Massachusetts, Amherst, 2013. október 4–5.)
    Az előadás címe: How do Hungarian preschoolers interpret number words?
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás
  • Nyelvészdoktoranduszok Országos Konferenciája (LingDok) 17.
    (Szeged, 2013. november 28–39.)
    Az előadás címe: A gyerekek mindig pontosan értik a számneveket?
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás

    2014

  • Budapest CEU Conference on Cognitive Development (BCCCD) 14.
    (Budapest, 2014. január 9–11.)
    Poszter: Do Hungarian preschoolers understand number words exactly?
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás
  • Dubrovnik Conference on Cognitive Science (DuCog) VI. – Language and Conceptual Development
    (Dubrovnik, 2014. május 22–24.)
    Poszter: The role of centration in Hungarian preschoolers’ interpretation of exhaustivity
  • Olomouc Linguistics Colloquium (Olinco) 2.
    (Olomouc, 2014. június 5–7.)
    Az előadás címe: The role of Information Structure in children’s interpretation of numerically modified expressions
    Társelőadó: Gerőcs Mátyás
  • Nyelvészdoktoranduszok Országos Konferenciája (LingDok) 18.
    (Szeged, 2014. november 20–21.)
    Az előadás címe: A csak partikula értelmezése óvodáskorban

    2015

  • Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe (ConSOLE) 23.
    (Paris, 2015. január 7–9.)
    Poszter: Preschoolers’ interpretation of the focus particle csak ’only’ in Hungarian
  • International Conference on the Structure of Hungarian (ICSH) 12.
    (Leiden, 2015. május 22–23.)
    Az előadás címe: The acquisition of the exhaustive interpretation of Hungarian focus constructions
  • Central European Conference in Linguistics for Graduate Students (CECIL’S) 5.
    (Olomouc, 2015. szeptember 4–5.)
    Az előadás címe: Experimental investigation of the exhaustivity of structural focus
  • Generative Approaches to Language Acquisition (GALA) 12.
    (Nantes, 2015. szeptember 10–12.)
    Az előadás címe: Focus interpretation in Child Hungarian
  • A nyelvtudomány technológiai alapú evolúciója
    (Budapest, MTA Székház, 2015. november 10.)
    Az előadás címe: A kísérletes módszertan térnyerése az elméleti nyelvészetben
  • Boston University Conference on Language Development (BUCLD) 40.
    (Boston, 2015. november 13–15.)
    Poszter: Children’s interpretation of asserted, presupposed, and pragmatically implied exhaustivity

    2016

  • Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS) 38.
    Tematikus workshop: Presuppositions in language acquisition
    (Konstanz, 2016. február 24.)
    Az előadás címe: Exhaustivity of structural focus in Hungarian: presupposition or implicature?
  • VIII. International Conference of Language Acquisition
    (Palma de Mallorca, 2016. szeptember 7–9.)
    Az előadás címe: Preschoolers’ Interpretation of Presupposed and Pragmatically Implied Exhaustivity

    Publikációk

  • Pintér Lilla (2009). A mondatértékű bővítmények típusai a magyar nyelvben. Magyar Nyelvőr, 133 (4): 480–491. [letölthető]
  • Pintér Lilla (2011). Obviáció a magyar nyelvben. Magyar Nyelvőr, 135 (1): 97–106. [letölthető]
  • Pintér Lilla (2011). Obviáció a többszörösen összetett mondatokban. In: Radvánszky Anikó (szerk.): Nyelv-Irodalom-Esztétikum (Opuscula Litteraria sorozat 3. kötet). Piliscsaba, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kar, 226–234.
  • Gerőcs Mátyás – Pintér Lilla (2014). How do Hungarian preschoolers interpret number words? In: Kohlberger, Martin - Bellamy, Kate - Dutton, Eleanor (szerk.): ConSOLE XXI: Proceedings of the 21st Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe (8-10 January 2013, Potsdam). Leiden, Leiden University Centre for Linguistics, 104-122. [letölthető]
  • Gerőcs Mátyás – Pintér Lilla (2014). Hogyan értik a magyar gyerekek a számneveket? In: Gécseg Zsuzsanna (szerk.): LingDok13. Nyelvészdoktoranduszok Dolgozatai. Szeged, Szegedi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskola, 87-107. [letölthető]
  • Gerőcs Mátyás – Pintér Lilla (2015). A gyerekek mindig „pontosan” értik számneveket? In: Gécseg Zsuzsanna (szerk.): LingDok14. Nyelvészdoktoranduszok Dolgozatai. Szeged, Szegedi Tudományegyetem. Nyelvtudományi Doktori Iskola, 45-60. [letölthető]
  • Pintér Lilla (2016). A csak partikula értelmezése óvodáskorban. In: Gécseg Zsuzsanna (szerk.): LingDok15. Nyelvészdoktoranduszok Dolgozatai. Szeged, Szegedi Tudományegyetem. Nyelvtudományi Doktori Iskola, 133-151. [letölthető]
  • Pintér Lilla (2016). A kísérletes módszertan térnyerése az elméleti nyelvészetben. Magyar Tudomány, 177 (7): 790–797. [letölthető]
  • Pintér Lilla (2016). A magyar szerkezeti fókusz kimerítő értelmezésének kísérletes vizsgálata. In: Balázs József – Bojtos Anita – Paár Tamás – Tompa Zsófia – Turi Gergő – Vadász Noémi (szerk.): Studia Varia – Tanulmánykötet. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, 191–212. [letölthető]
  • Pintér Lilla (2016). Preschoolers’ interpretation of the focus particle csak ‘only’ in Hungarian. In: Bellamy, Kate – Karvovskaya, Elena - Kohlberger, Martin – Saad, George (szerk.): ConSOLE XXIII: Proceedings of the 23st Conference of the Student Organization of Linguistics in Europe (7–9 January 2015, Paris). Leiden, Leiden University Centre for Linguistics, 200-220. [letölthető]